At afholde et møde kan gøres på mange forskellige måder. Møder afholdes typisk på arbejdspladser i alle mulige former og størrelser, men i private rum kan møder lige såvel foregå. Ejerforeninger i opgange har typisk mødeafholdelse som minimum én gang om året eksempelvis. Generelt holder diverse foreninger rundt omkring i landet også møder fra tid til anden i anledning af alt fra stort til småt. Én ting er fælles for alle former for møder, de afholdes i et forum, der sigtes efter at være egnet til formålet; altså afholdes de i mødelokaler på den ene eller anden facon.
Mødelokaler til virksomheder
Mindre møder med de nærmeste kolleger i en virksomhed afholdes som oftest i en virksomheds domicil; såfremt kollegerne alle befinder sig på domicilet eller er i nærheden til daglig. Dette som udgangspunkt. Er der tale om en større virksomhed, hvor de ansatte er spredt rundt omkring i landet, da er det relevant at booke et mødelokale, der er geografisk placeret, så det er rimeligt at komme til for alle de ansatte. Hertil er udvalget stort. På hoteller findes der mange forskellige typer mødelokaler. Der findes også konferencecentre, som udbyder leje af mødelokaler. Vælger man en af disse løsninger, da kan man ofte leje sine ansatte ind, så de har mulighed for overnatning, såfremt der er tale om en række møder over flere dage. Det er ikke et krav, men muligheden er der. Derudover findes der også alverdens kontorfællesskaber rundt omkring i landet, hvor man kan leje sig ind. Dette benytter mange sig af, hvis de har en begrænset størrelse domicil eksempelvis.
Det kan være en jungle uden lige at finde det helt rette mødelokale; dette blandt andet fordi, at udvalget er så stort. Hertil findes et hjælpeværktøj som www.modelokaler.dk; en service som giver mulighed for at booke et møde i hele landet. Det er en nem tjeneste, idet man på siden kan afgrænse sin søgning geografisk og med antal deltagere til mødet; hvorefter søgemaskinen undersøger mulighederne på baggrund af de indtastede krav til mødelokalet. Dette giver mulighed for at spare rigtig meget tid på research for mødeafholderen eller mødeplanlæggeren; afhængigt af hvem der står med planlægningsansvaret. En service som derfor betragtes som særdeles attraktiv. Det er ikke kun virksomheder, der kan benytte sig af tjenesten, men lige såvel private. Her er der ingen begrænsning hvad angår booking af et møde.
Mødelokaler med udsigt
Nogle værdsætter en god siddekomfort i stolene tilhørende et mødelokale, andre vægter god og moderne teknik højt som en del af oplægsværktøjet for mødeafholder, opdragsholder eller lignende. For andre er det vigtigere med store arbejdsborde under møder; hvis disse eksempelvis skal i brug under møder som brainstormings-platforme eller lignende. Forplejning kan også spille en stor rolle under møder. Mange faktorer spiller ind, og dertil er det meget individuelt, hvad der er i fokus under valget af mødelokale.
En faktor, som måske umiddelbart lyder lidt ligegyldig, men som mange faktisk vægter højt, det er udsigten tilknyttet et mødelokale. Selvom mødelokaler oftest bruges til seriøse og vigtige møder hvor et fokus på det foregående kræves, da kan en inspirerende udsigt faktisk forbedre outputtet af et møde. Dette påstår op til flere. Det giver på sin vis også mening; store vinduer med udsigt over horisonten giver mere luft og lys til et mødelokale. Dette lys gør rammerne for mødet mere tiltalende på flere måder; som mødedeltager, da føles en mødeafholdelse ikke så tør, hvis rammerne inspirerer, derudover kan lyset fra udsigten øge koncentrationen, idet man som deltager ikke føler sig fanget i en lille kasse af et mødelokale med lys og luft omkring sig. Det kan lyde overflødigt, men man bør ikke undervurdere rammerne for et mødelokale, hvorfor det er vigtigt, at gøre sig mange overvejelser herom inden booking af et lokale.