A-kasser er en ret væsentlig del af det danske samfund. De fleste tager det måske forgivet eller forstår ikke helt hvad det er, men det fungerer i praksis som en forsikring, hvor man bare får en rigtig god værdi for pengene. Det betyder nemlig, at hvis man en dag står uden arbejde og ikke længere har nogen indkomst, så kan man altså stadigvæk få nogle penge fra sin a-kasse, så man kan holde hustanden kørende og søge efter et nyt job uden at skulle nedgradere lejligheden og sælge bilen af samme omgang. Det gælder ikke mindst nyuddannede studerende på dimittendsats (kilde: læs her).
Sådan har det fungeret i mange år og det har gavnet mange mennesker, så de ikke faldt langt ned i dybet af gæld og frustration, men i stedet kunne finde et godt arbejde, så de kunne komme på rette fode igen. Der har været en stor udvikling i denne branche siden dens oprindelse, men i de seneste par år er der især sket en meget stor udvikling, som har taget en lidt mærkelig drejning. Det er nemlig sket det, at der et sket et stort boom af a-kasser som gerne vil tjene nogle hurtige penge, men er markedet til det og hvad vil der ske, hvis de forsøger?
Nye a-kasser forsøger at få prisen ned og score kassen
Essensen af det hele er, at der i de fleste markeder sker en udvikling i selve produktet. Dette er også sket for markedet med a-kasser, da der her er kommet en lidt ny udvikling, hvor der forsøges at tjene store summer af penge. Dette gøres ved at trække mange kunder til sig og så presse priserne i bund, så der er mange kunder, som kan give en stor profit i den sidste ende. Det kan både være godt og skidt, men i bund og grund så presser de prisen ned, så det hele bliver billigere og kunderne begynder at skifte rundt i deres a-kasser, så de ikke længere er hos det sted, hvor de altid har været.
Sådan kan markedet udvikle sig
Dette nye boom kan betyde mange forskellige ting. Én ting man kan kigge på er, hvordan markedet så egentlig vil udvikle sig. Generelt set, så udvikler et marked sig jo efter hvad forbrugeren gerne vil have – medmindre der er andre regler, som har en indflydelse. Det betyder, at hvis ikke forbrugeren vil have billige a-kasser og hvis ikke de kan levere et ordenligt produkt, så vil korthuset altså ret hurtigt også falde til jorden igen, hvor de gamle a-kasser vil bryde frem igen, da de har kvaliteterne og værdierne, som de nye ikke har.
Disse fordele kan du få, hvis du skifter
Der er nogle forskellige fordele du kan få ved at denne udvikling i markedet sker. Hvis du vælger at skifte din a-kasse, så vil der primært være penge at spare, men du kan også få et bedre produkt som er optimeret til lige præcis dig og den mere moderne verden, hvor der kan ske udvikling hele tiden. Du kan altså skifte til noget bedre på både pris og kvalitet, hvis du kan finde den rette løsning.
Disse fordele kan du få, hvis du bliver
Det kan dog også lade sig gøre at få nogle fordele selvom man slet ikke skifter a-kasse. Når man bliver i a-kassen, så vil konkurrencen nemlig betyde, at de gamle a-kasser også vil presse priserne ned, så de kan være konkurrencedygtige og forbedre deres produkter, så der er mindst lige så gode som de andre udbydere. Der vil altså opstå en stor konkurrence, som vil gavne alle forbrugere – uanset om man bliver eller skifter sin a-kasse.