Når man vil købe en bestemt vare, er det mest normale at gå ned i en butik og købe denne vare. Måske har man set en reklame på tv i forvejen og fået bekræftet at man altså gerne vil have varen. Dette er et meget normalt scenarie. Det er dog ikke normen for virksomheder, som har direkte salg som salgsmetode. Det mest kendte eksempel er nok Tupperware og deres homepartys.
Der findes dog mange andre virksomheder, som også benytter sig af direkte salg. Zinzino, som forhandler kaffeprodukter og helseprodukter, bruger også direkte salg som deres salgsmetode. Ved direkte salg benytter man sig ikke af de traditionelle salgskanaler som butikker og reklamer i tv og i aviserne. I stedet benytter virksomhederne sig af netværksmarketing, hvor salget sker gennem en lang række uafhængige partnere. De uafhængige partnere sørger for salget af produkterne direkte til kunden.
Fordele ved direkte salg
Helt overordnet set er den største fordel ved direkte salg den direkte kontakt med kunderne. Når man står i en salgssituation over for kunden har man mulighed for at få en masse informationer, som man ellers ikke kunne få så nemt. Man kan indgå i en god dialog med kunden og på den måde få informationer omkring hvad man gør godt og hvad man eventuelt kan gøre mere. Der er altså en helt unik mulighed for at forbedre virksomheden uden at lave krævende markedsanalyser og undersøgelser.
Når man er i direkte dialog med kunden, er det helt klart også en fordel at kunne skabe gode relationer til hele sit netværk. Gennem de gode relationer til kunderne og de uafhængige partnere kan man skabe stor vækst i virksomheden. Selvom det måske kan være en bekostelig affære med direkte salg, fordi der forholdsvis mange udgifter forbundet med det, har man altså alle mulighederne for at skabe en god omsætning.
Tupperware som eksempel
Tupperware er nok det mest velkendte eksempel på en virksomhed, som benytter sig af direkte salg. Alle kender tupperwares produkter. Virksomheden er da også den største virksomhed inden for direkte salg i verden. De har erhvervet sig næsten en million konsulenter fordelt i mere end 100 lande. De praktiserer altså direkte salg på et meget højt og professionelt plan. Om året bliver der afholdt cirka 12,5 millioner homepartys om året i hele verden. Det bliver til godt 100 millioner gæster. Alle disse tal fortæller en historie om Tupperwares store succes og udbredelse. Det fortæller også en historie om hvordan det kan lykkedes med direkte salg.
Zinzino som eksempel
Zinzino er et af en de førende virksomheder inden for direkte salg i Nordeuropa. De har ikke lige så stor succes som Tupperware, men det er også svært at hamle op med dem. Hvor Tupperware har salg i mere end 100 lande, har Zinzino salg i langt færre lande. De har dog salg i hele Norden, Baltikum, USA, Polen og Holland. For dem der ikke lige kende Zinzino, har de valgt at fokusere på to forskellige produktlinjer. Deres produktlinje med kaffe består af kaffemaskiner, kaffekapsler, te og tilbehør. Derudover har de Balance Oil, som fokuserer på sundhed og velvære.
I de seneste år er medarbejderantallet stedet med 300 %, hvilket fortæller lidt om den store succes virksomheden har oplevet i de seneste år. På hovedkontoret i Göteborg er der 60 medarbejdere. Zinzino har desuden et kontor i USA. Som virksomhed tror Zinzino på familiære og personlige relationer mellem sælger og kunde. Alt salg sker gennem direkte salg, hvor tusindvis af uafhængige partnere tager kontakt til potentielle kunder og tilbyder produkterne i sortimentet (men kan også ses på video). Der afholdes hele tiden homepartys og demonstrationer af produkterne.