Som iværksætter er der nok at se til. Ofte har man flere kasketter på, og skal stå for alt fra salg til fakturering selv. I starten er der måske tid nok til alle opgaverne, selvom at det kan være hårdt at sætte sig ind i alle de nye ting. Men i takt med, at du forhåbentlig får succes med din virksomhed, kan det være sværere at finde tid til alle opgaverne. Det er her en personlig assistent kommer ind i billedet. Ved at outsource nogle er de mere rutineprægede opgaver, som at besvare simple kundehenvendelser, sorterer mails med mere kan du få frigivet mere tid til de opgaver, der er mere komplekse eller dem du brænder for.
Den klassiske PA’er versus den virtuelle assistent
Der kan være stor forskel på, hvad man som iværksætter eller lille virksomhed har brug for hjælp til. Nogle kan have brug for en til at tage telefonen når den ringer, hente kaffe og skrive referater af møder. Her ville det være oplagt at gå efter den klassiske personlige assistent, der møder fysisk op. Har du modsat brug for en personlig assistent (PA) til at besvare simple mailhenvendelser, opdatere din virksomheds Facebook eller hjælpe dig med at strukturer din tid ved at administrere din kalender, kan du lige så godt spare udgifterne til en kontorplads væk og ansætte en virtuel assistent. Få hjælp fra en personlig assistent lige her.
Fordele og ulemper ved den klassiske PA’er
Fordelen ved den klassiske PA´er er blandt andet, at man også kan få hjælp til de små fysiske ting i hverdagen, som man ikke selv orker eller for den sags skyld kan se man har tiden til. Dette kunne være ting som at gøre smårent og smutte en tur forbi Netto i arbejdstiden for at hente en liter mælk til kaffen på kontoret.
Ulemperne ved de traditionelle PA’er er modsat, at man i højere grad er bundet. Man er blandt andet bundet til at betale feriepenge, til at betale løn under sygdom og til at have en fysisk kontorplads til rådighed til den personlige assistent man har ansat.
Den virtuelle assistent lever højt på den klassiske PA’ers hindringer
Har du en virtuel assistent ansat er du ikke på samme måde bundet. Der er nemlig en større grad af frihed forbundet med at have en virtuel assistent. Du slipper for at stille kontorplads til rådighed, da en virtuel assistent enten vil arbejde hjemmefra eller selv have kontor faciliteter til rådighed. Du skal derfor ikke betale hverken feriepenge, barsel eller løn under sygdom, da man ofte vi ansætte en virtuel PA på freelancebasis og betale vedkommende, på timeløns-basis.
PA’ere kan også projektansættes
Hvis man ikke er så vild med at betale timelønninger kan man også ansætte en virtuel PA’er til enkeltstående projekter og forud for projektet aftale en fast betaling for hele projektet. Dette giver dig som virksomhed en god mulighed for at prøve en specifik person af, uden at skulle være tvunget til et længerevarende samarbejde. Er du således ikke fuldt ud tilfreds med opgavens udførsel, kan du blot undlade at forlænge samarbejdet. Er du omvendt tilfreds, kan du let og uden besvær sende flere opgaver i retning mod din virtuelle assistent (VA). Samme grad af fleksibilitet kan du selvfølgelig også opnå med en projektansættelse. Her kan det bare være utrolig svært at finde en kandidat, som ønsker at arbejde under disse betingelser. Dette skyldes i høj grad at VA’ere har flere kunder, mens personer som er direkte ansat, i højere grad er afhængige af den enkelte virksomhed som han eller hun teamer op med.
Hvilke projekter kan man sætte en PA’er på?
Det er næsten kun fantasien som sætter grænser for, hvad man kan bruge en virtuel assistent til. Er man eksempelvis webshopejer kan man i perioden op til jul godt være presset på tid. Der er så meget markedsføring man gerne vil lave for udnytte de unikke muligheder juletravlheden bringer med sig. Samtidig med har man ekstra mange ordre der tikker ind. Her kan en virtuel assistent være en god måde at takle spidsbelastninger på.
Du kender sikkert problemet, med at have massere af idéer, men ikke nok timer i døgnet til at udføre bare halvdelen. Får du eksempelvis den glimrende idé, at lave en grafisk julekalender til de sociale medier med 24 låger, vil det ofte være på bekostning af andre vigtige opgaver, såfremt at du kaster dig over denne. Her kunne man for eksempel projektansætte en PA’er til denne opgave.
Af de mere generelle opgaver, kan nævnes at oprette nye produkter på webshoppen eller skrive produkttekster. Mulighederne er mange – det er således blot at komme i gang med de mange muligheder som en PA medfører.