Rengøring er og bliver nødvendigt. Uden tilstrækkelig rengøring bliver der nemlig problemer med indeklimaet. Læg dertil at kunder som kommer ind i dine lokaler, vil få et dårligt indtryk af din virksomhed.
Ja, rent faktisk stiller arbejdstilsynet krav til at der skal gøres tilstrækkeligt rent. De skriver således at …”Arbejdsmiljølovgivningen fastsætter, at arbejdsstedet skal holdes forsvarligt ved lige, rent og ryddeligt, så forholdene altid er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige “. De fortsætter ydermere med følgende “Arbejdsstedet skal holdes rent, så der ikke opstår alvorlige gener. Det vil sige, at støv og snavs skal holdes på et passende lavt niveau.”
Det er dermed ikke bare rart og fornuftigt at der er rent i ens virksomhed. Nej, det er rent faktisk et lovkrav.
Mange kvadratmeter? Så har du sikkert også meget gulvvask
Har du mange m2 i din virksomhed, og vel at mærke ikke gulvtæppe på størstedelen af gulvarealerne? Hvis ja, så har du også rigtig meget gulv som skal vaskes. Alt efter hvor ofte at gulvet gøres rent, kan denne ene opgave løbe op i utrolig mange mandetimer på årlig basis, uanset om det er noget som du selv tager dig af, eller om du lader en medarbejder om det.
Vasker du eksempelvis gulv to gange ugentligt i 2,5 time, svarer det til hele 260 timers arbejde om året – eller hele 7 almindelige arbejdsuger. Begynder du at regne timeløn, feriepenge, barsel, sygdom, arbejdstøj og alt andet i relation til at holde en medarbejder kørende, snakker vi rigtig mange penge – faktisk et sted mellem 50.000 til 60.000 hvert eneste år.
Hvad mange ikke tænker på, er at man ved hjælp af det rette grad, mærkbart kan nedsætte ens timeforbrug. En gulvvask som normalt ville tage 2,5 time kan således ofte klares på mellem 30 og 45 minutter. Selvom at det koster lidt at købe eller lease en gulvvaskemaskine, kan maskinen således meget hurtigt tjene sig selv hjem. Således kan fornuftige gulvvaskemaskiner leases til priser i lejet mellem 1100 og 1500 kroner om måneden, svarende til 15-18 tusinde kroner om året.
Andre gode råd til at minimere omkostningerne til rengøring
Professionel rengøring er noget mere komplekst end hvad mange går og tror. Der er derfor også mange penge at spare, ved at indføre de retten rengøringsrutiner. Dette kan eksempelvis omfatte:
- Rengøring med ordentlig kemi. Ved at bruge rengøringsmidler i professionel kvalitet, kan rengøringen ske meget mere effektivt end med kemi som ikke er designet til at være hurtigvirkende.
- Gode smudsmåtter. Ved at have effektive måtter i indgangspartierne, kan man undgå at meget smuds og snavs overhovedet kommer med indenfor.
- Doseringsudstyr. Alt for mange ikke-proffesionelle folk som gør rent, doserer deres rengøringsmidler på øjemål. Dette betyder meget ofte, at kemiforbruget er langt højere end nødvendigt. Og selvom man skulle tro det, bliver rengøringen automatisk ikke mere effektiv, af at man benytter en stærkere brugsopløsning. Tvært imod kan overdosering være med til at gøre slutresultatet dårligere.
- Brug af rygstøvsuger. Ved at anvende rygstøvsugere, kan støvsugningen foretages langt mere ergonomisk, og på langt kortere tid. Du finder rygstøvsugere på hjemmesiden her.
- Engangsmopper. Et andet godt alternativ til den traditionelle støvsugning, er brugen af engangsmopper – også kendt som hygiejnemopper. Ved at anvende denne form for støvopsamling, vil man som udgangspunkt spare mindst 20% tid.
- Inventarmopper. Det er langt mere ergonomisk og ligeledes hurtigere, at anvende inventarmopper frem for opvredne klude, når vandrette flader såsom borde skal tørres af.
Som du kan se ovenfor, er der mange gode muligheder for at reducere lønomkostningerne ved rengøring. Dette giver god mening, da medarbejderomkostningerne udgør langt størstedelen af omkostningerne ved en rengøring. Selvom at rengøring blot er en ud af mange ugentlige rutiner, er det derfor værd at genoverveje, om tingene ikke kan gøres mere effektive og smartere.
Hvis man ikke mener at en maskine kan klare alt rengøringen eller man mangler en til at skubbe rundt på den. Så gå på http://handyhand.dk/hh/rengoering og find noget billig rengørings hjælp.
Du kan også oprette en opgave og få alle handyhanderne til at byde ind på opgaven.