Verden gik fra at være meget stor til at være meget lille. Med ankomsten af internettet og specifikt de sociale medier, så er det nu ikke langt til familien i et andet land eller virksomheden på den anden side af jorden.
Og det kan du drage nytte af! For at reklamere på disse nye sociale netværk har mange fordele. Der er masser af kunder at hente, og de er lette at komme i kontakt med. Vær derfor med på bølgen nu, og læs mere om, hvad du skal vide, før du annoncerer!
Hvem skal stå for annoncerne?
Det er et svært spørgsmål, men der er nogen, som skal indrykke reklamer og indsamle data. Generelt er der tre muligheder:
- Dig selv
- Et firma udefra
- Automatiseret software
Den billigste løsning er som altid dig selv. Det betyder, at du selv skal indrykke annoncer på sider som Facebook. Dermed skal du også kigge på, hvor mange, som reklamer og opslag når ud til, samt evaluere strategien.
Et firma udefra kommer ofte i form af konsulenter. Disse mennesker vil have en bred erfaring på området, hvilket du kan drage fordel. Dette er dog en dyrere løsning – til gengæld giver den mulighed for sparring og dialog.
Du kan dog også investere i software, som gør det hele for dig. Dette vil være dyrere end at gøre det selv, men der er flere fordele. Her kan du samle store mængder data, som bliver analyseret. Det giver dig indblik i, hvad der virker på forskellige platforme, så du kan udarbejde den perfekte strategi.
Hvem prøver du at ramme?
Ikke alle sociale medier er for os alle. Det er ikke nok at kende målgruppen og så skrive til dem på de sociale medier. Nogle netværk er nemlig til bestemte målgrupper.
LinkedIn er for eksempel fantastisk for dig, der skal have fat i karrieremenneskerne og virksomhederne med LinkedIn annoncering. Derfor er det altså her du kan fokusere dit arbejde. Så kommer de rigtige mennesker til dig – du behøver ikke gøre meget mere end at være på platformen.
På Instagram finder du de unge. Her skal det hele appellere visuelt. Kan dit produkt det, så er det måske et godt sted at starte, hvis du vil have kunder i alderen 18-30.
Hvordan vil du i kontakt med brugerne?
På de sociale medier opretter vi kontoer, og der er mulighed for at eksempelvis oprette en konto på Twitter til din virksomhed. Du kan også lave en side på Facebook dedikeret til jeres ydelser.
Det er dog forskellige måder at snakke med kunderne. På Twitter skal det gå hurtigt, på Facebook skal du gerne have opslag, der er at værd at stoppe op og læse. Vil du på Snapchat, så skal der være noget at vise frem på billeder, der varer 10 sekunder!
Det er alle meget forskellige tilgange til kundekontakt. Det betyder, at det i dag ikke er nok bare at sende en reklame ud. Kan du komme i kontakt med dine kunder på den rigtige måde er der mange fordele her!
Husk, at vi alle er på mobilen i dag
De fleste af os har set reklamerne, der bare ikke passer på mobilen. Måske er størrelsen helt forkert, eller måske er opløsningen ikke rigtig, så billedet ser mærkeligt ud.
Det skal du tænke på. 90% af os går på de sociale medier via vores mobiltelefoner. Derfor er det altså ikke nok at kigge på sociale medier fra en computer.
Kan du formå at skræddersy reklamer til mobile enheder, så er det en fantastisk mulighed for at få de helt store fisk i nettet. Så er der flere kunder end nogensinde før!
Leder du efter et alternativ til LinkedIn annoncering med flere private brugere? Måske er Snapchat annoncering det rigtige.